Finanse firmy – lepszy outsourcing usług czy zatrudnienie dodatkowego pracownika?

Finanse firmy – lepszy outsourcing usług czy zatrudnienie dodatkowego pracownika?

Czy warto korzystać z usługi outsourcingu? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? Czy zatrudnienie dodatkowego pracownika zawsze generuje wyższe koszta własne?

Outsourcing to zlecanie części prac w firmie podmiotowi zewnętrznemu. Pracodawca korzystający z outsourcingu nie ponosi kosztów związanych z utworzeniem i utrzymywaniem stanowiska pracy oraz organizacją działów. Nie musi także inwestować w ludzi i technologie. To wygodne rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy szukają oszczędności w firmie, start upów i małych firm rodzinnych zatrudniających niewielu pracowników.

Zalety outsourcingu

Powierzenie wykonywania czynności związanych z porządkowaniem i organizowaniem finansów firmy podmiotowi zewnętrznemu nie tylko sprzyja redukcji kosztów zatrudnienia, ale także pozwala podnieść jakość świadczonych przez firmę usług. Outsourcing może być wykorzystany do sprawdzenia, a następnie wdrożenia nowych technologii w przedsiębiorstwie, np. integracji zaplecza biznesowego, projektowania stron czy operacji online. Cedując odpowiedzialność za finanse na firmę zewnętrzną, możemy być pewni, że usługi są świadczone na najwyższym poziomie, a ryzyko pojawienia się błędów w rozliczeniach jest minimalne

.

Dlaczego warto korzystać z usług firm outsourcingowych?

Najczęstszymi powodami korzystania z usług firm outsourcingowych w Polsce są:

– poprawa wydajności pracy przedsiębiorstwa

Firmy outsourcingowe zatrudniają grupy fachowców, którzy wielokrotnie przewyższają doświadczeniem i wiedzą pracowników zatrudnionych na etacie w większości przedsiębiorstw.

– redukcja zatrudnienia oraz kontrola kosztów;
Dzięki przekazaniu obowiązków firmie zewnętrznej, nie musimy obawiać się, że pracownik etatowy nie wywiąże się z zadania z powodu choroby, ciąży czy opieki nad dzieckiem. Zawierając umowę z agencją, nie zawieramy jej z jedną osobą, ale z całą dostępną grupą specjalistów.

– uwolnienie środków na inne, perspektywiczne projekty;

Business, Technology, Internet and network concept. Young businessman shows the word: outsourcing

– dostęp do światowej jakości technologii oraz możliwość wdrożenia nowoczesnych systemów informatycznych kompatybilnych z profilem firmy;

– skorzystanie ze środków, które są niedostępne wewnętrznie;

– skrócenie czasu wypuszczenia towaru na rynek;
Dzięki agencji maksymalizujemy efekty w czasie pracy. Pracownicy outsourcingowi pracują wtedy, gdy mają zlecenie, a jeżeli jest taka potrzeba, przychodzą do pracy nawet w sobotę i niedzielę. Taka niespotykana elastyczność jest niezwykle cenną zaletą.

– dywersyfikacja ryzyka;

– trudności w zarządzaniu firmy, pomoc trzeciego podmiotu lub szkolenie pracowników do realizacji określonych zadań.

Zalety zatrudniania dodatkowego pracownika

Główną zaletą posiadania własnego personelu jest pewność, że dział tworzą nieprzypadkowi ludzie, którzy są w pewien sposób związani z miejscem pracy i działają dla dobra zakładu. Szkolony przez lata personel staje się niejako częścią firmy, dlatego pracodawca nie musi się obawiać o utrzymanie właściwego poziomu pracy zakładu, komunikację interpersonalną oraz zachowanie etykiety. Dobry pracownik to inwestycja na lata. Niekiedy sam proces szkolenia pracownika trwa kilka miesięcy, a wdrożenie w obowiązki zajmuje jeszcze więcej czasu. Oczywiście firmy outsourcingowe nie dostarczają do zakładu pracy przypadkowych osób, niemniej ich szkolenie musi zająć trochę czasu, co w pewien sposób odbija się na efektywności zespołu.

Wady korzystania z outsourcingu

Istotną wadą korzystanie z usług firm outsourcingowych jest pozbywanie się funkcji, które w perspektywie czasu mogą być ważne dla firmy, i przekazywanie ich podmiotom zewnętrznym. Takie działanie może skutkować utratą przewagi na rynku. Przedsiębiorcy często wybierają outsourcing, aby zmniejszyć ogólne wydatki firmowe – dokonując wyboru firmy zewnętrznej zwracają uwagę na koszt obsługi. Im mniejszy, tym lepiej. Niestety, usilne redukowanie kosztów przez firmy zewnętrzne prowadzi do działania na granicy opłacalności dla wykonawcy, a co za tym idzie – obniżenia poziomu jakości usług.
Co więcej, częsta zmiana wykonawców, zwłaszcza w przypadku projektów długoterminowych, skutkuje dodatkowymi kosztami oraz wydłuża termin jego realizacji.
Uzależnienie się od działań firmy zewnętrznej bywa kłopotliwe w sytuacji, kiedy firma miała już swój wewnętrzny dział. Jego przeniesienie poza firmę zawsze skutkuje masowymi zwolnieniami, co z kolei odbija się negatywnie na wizerunku przedsiębiorstwa.
Dużą wadą outsourcingu jest rozbieżność w jakości oferowanych usług przez podmioty funkcjonujące na rynku. Wybierając jedną agencję, warto zdecydować się na długotrwałą współpracę – częste zmiany nie służą jakości świadczonych usług.

 Niezależnie, które rozwiązanie wybierzemy – zatrudnienie zewnętrzne czy własny personel – należy wziąć pod uwagę nie tylko skalę kosztów, ale przede wszystkim jakość i możliwości poprawy świadczonych usług.

 

 

 

 

 

 

Share This Post

Post Comment