Finanse firmy – lepszy outsourcing usług czy zatrudnienie dodatkowego pracownika?

Czy warto korzystać z usługi outsourcingu? Jakie są wady i zalety takiego rozwiązania? Czy zatrudnienie dodatkowego pracownika zawsze generuje wyższe koszta własne?

Outsourcing to zlecanie części prac w firmie podmiotowi zewnętrznemu. Pracodawca korzystający z outsourcingu nie ponosi kosztów związanych z utworzeniem i utrzymywaniem stanowiska pracy oraz organizacją działów. Nie musi także inwestować w ludzi i technologie. To wygodne rozwiązanie dla wszystkich przedsiębiorców, którzy szukają oszczędności w firmie, start upów i małych firm rodzinnych zatrudniających niewielu pracowników.

Zalety outsourcingu

Powierzenie wykonywania czynności związanych z porządkowaniem i organizowaniem finansów firmy podmiotowi zewnętrznemu nie tylko sprzyja redukcji kosztów zatrudnienia, ale także pozwala podnieść jakość świadczonych przez firmę usług. Outsourcing może być wykorzystany do sprawdzenia, a następnie wdrożenia nowych technologii w przedsiębiorstwie, np. integracji zaplecza biznesowego, projektowania stron czy operacji online. Cedując odpowiedzialność za finanse na firmę zewnętrzną, możemy być pewni, że usługi są świadczone na najwyższym poziomie, a ryzyko pojawienia się błędów w rozliczeniach jest minimalne

.

Dlaczego warto korzystać z usług firm outsourcingowych?

Najczęstszymi powodami korzystania z usług firm outsourcingowych w Polsce są:

– poprawa wydajności pracy przedsiębiorstwa

Firmy outsourcingowe zatrudniają grupy fachowców, którzy wielokrotnie przewyższają doświadczeniem i wiedzą pracowników zatrudnionych na etacie w większości przedsiębiorstw.

– redukcja zatrudnienia oraz kontrola kosztów;
Dzięki przekazaniu obowiązków firmie zewnętrznej, nie musimy obawiać się, że pracownik etatowy nie wywiąże się z zadania z powodu choroby, ciąży czy opieki nad dzieckiem. Zawierając umowę z agencją, nie zawieramy jej z jedną osobą, ale z całą dostępną grupą specjalistów.

– uwolnienie środków na inne, perspektywiczne projekty;

Business, Technology, Internet and network concept. Young businessman shows the word: outsourcing

– dostęp do światowej jakości technologii oraz możliwość wdrożenia nowoczesnych systemów informatycznych kompatybilnych z profilem firmy;

– skorzystanie ze środków, które są niedostępne wewnętrznie;

– skrócenie czasu wypuszczenia towaru na rynek;
Dzięki agencji maksymalizujemy efekty w czasie pracy. Pracownicy outsourcingowi pracują wtedy, gdy mają zlecenie, a jeżeli jest taka potrzeba, przychodzą do pracy nawet w sobotę i niedzielę. Taka niespotykana elastyczność jest niezwykle cenną zaletą.

– dywersyfikacja ryzyka;

– trudności w zarządzaniu firmy, pomoc trzeciego podmiotu lub szkolenie pracowników do realizacji określonych zadań.

Zalety zatrudniania dodatkowego pracownika

Główną zaletą posiadania własnego personelu jest pewność, że dział tworzą nieprzypadkowi ludzie, którzy są w pewien sposób związani z miejscem pracy i działają dla dobra zakładu. Szkolony przez lata personel staje się niejako częścią firmy, dlatego pracodawca nie musi się obawiać o utrzymanie właściwego poziomu pracy zakładu, komunikację interpersonalną oraz zachowanie etykiety. Dobry pracownik to inwestycja na lata. Niekiedy sam proces szkolenia pracownika trwa kilka miesięcy, a wdrożenie w obowiązki zajmuje jeszcze więcej czasu. Oczywiście firmy outsourcingowe nie dostarczają do zakładu pracy przypadkowych osób, niemniej ich szkolenie musi zająć trochę czasu, co w pewien sposób odbija się na efektywności zespołu.

Wady korzystania z outsourcingu

Istotną wadą korzystanie z usług firm outsourcingowych jest pozbywanie się funkcji, które w perspektywie czasu mogą być ważne dla firmy, i przekazywanie ich podmiotom zewnętrznym. Takie działanie może skutkować utratą przewagi na rynku. Przedsiębiorcy często wybierają outsourcing, aby zmniejszyć ogólne wydatki firmowe – dokonując wyboru firmy zewnętrznej zwracają uwagę na koszt obsługi. Im mniejszy, tym lepiej. Niestety, usilne redukowanie kosztów przez firmy zewnętrzne prowadzi do działania na granicy opłacalności dla wykonawcy, a co za tym idzie – obniżenia poziomu jakości usług.
Co więcej, częsta zmiana wykonawców, zwłaszcza w przypadku projektów długoterminowych, skutkuje dodatkowymi kosztami oraz wydłuża termin jego realizacji.
Uzależnienie się od działań firmy zewnętrznej bywa kłopotliwe w sytuacji, kiedy firma miała już swój wewnętrzny dział. Jego przeniesienie poza firmę zawsze skutkuje masowymi zwolnieniami, co z kolei odbija się negatywnie na wizerunku przedsiębiorstwa.
Dużą wadą outsourcingu jest rozbieżność w jakości oferowanych usług przez podmioty funkcjonujące na rynku. Wybierając jedną agencję, warto zdecydować się na długotrwałą współpracę – częste zmiany nie służą jakości świadczonych usług.

 Niezależnie, które rozwiązanie wybierzemy – zatrudnienie zewnętrzne czy własny personel – należy wziąć pod uwagę nie tylko skalę kosztów, ale przede wszystkim jakość i możliwości poprawy świadczonych usług.

 

 

 

 

 

 

1 thought on “Finanse firmy – lepszy outsourcing usług czy zatrudnienie dodatkowego pracownika?”

  1. Kamila Lewandowska

    Z własnego doświadczenia mogę powiedzieć, że korzystanie z usług firmy zewnętrznej naprawdę dobrze działa. Bardzo odciążyło to nasz biznes. My akurat nie outsource’owaliśmy pracowników tylko usługi szkoleniowe. Mam na myśli głównie szkolenia bhp, ale nie tylko. Podjęliśmy współpracę z firmą, o która reklamuje się jako lider w branży bhp – https://www.seka.pl/uslugi/outsourcing-szkolen/ zrobiliśmy rozeznanie na rynku i rzeczywiście to był dobry wybór. Aspekt finansowy, rzetelne podejście trenerów, ciekawe szkolenia nawet z takich nieciekawych tematów jak bhp, to na pewno duże plusy, ale najbardziej spodobało mi się całościowe podejście od drobiazgowej analizy potrzeb szkoleniowych, poprzez ustalenie planu działania, aż po realizację. Tak więc mogę powiedzieć, że odetchnęłam z ulgą. 🙂

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Przewiń do góry